|
Móra Ferenc Általános Iskola és Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény |
|
mora@repcenet.hu |
|
Szoporyné Szabó Piroska |
1. A "Jó gyakorlat" |
|
Topográfiai gyakorlatok IKT-s
eszközökkel |
2. A tulajdonos |
|
Móra Ferenc Általános Iskola és Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény |
|
Szoporyné Szabó Piroska |
3. A megvalósítás helyszíne:
|
|
|
Móra Ferenc Általános Iskola és
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény |
|
|
036675 |
|
|
Nyugat-Dunántúl |
|
|
Vas |
|
|
Répcelak |
|
|
9653 |
|
|
József Attila utca 32. |
| |
4. Az alkalmazási terület: |
- pedagógiai |
x módszertani |
- oktatásszervezési |
- szervezetfejlesztési |
- egyéb |
|
általános iskola |
|
13-14 |
5. Tartalmi leírás: |
- 5.1 Melyek a bemutatott jó gyakorlat
céljai?
|
- Legyen hatékony a
tanítási – tanulási időkeret felhasználása! - A vizuális szemléltetés
legyen korszerűbb, részletesebb! (a tankönyvi apró fekete-fehér képek
helyett, mert a színes nyomtatás nagyon megdrágítaná az árát, színes, jól
látható szemléltetés, sőt esetenként audiovizuális fájlok
csatolása) -Legyen korszerűbb a tanulók otthoni tanulása, ne csak a
hagyományos taneszközökből (térkép, tankönyv, munkafüzet) készülhessenek
fel! - Legyen élmény a korszerű eszközökkel a tanulás! A tanulók a
számítógépek előtt sok időt töltenek el. Ezeknek a feladatoknak a
megoldásával az is tudatosodik bennük, hogy nem a szórakozás, hanem a
tanulás egyik korszerű, hasznos eszközei az info-kommunikációs eszközök.
- Ne csak a tanórán, hanem az otthoni gépeken is gyakorolhassanak a
gyermekek! - A kidolgozott tananyagok nemcsak az ismeretek felidézését
segítik, hanem az összefüggések megértését, valamint például azt is, hogy
ne csak egy várost vagy tájat tudjon a térképen megtalálni, hanem azok
jellemzőivel is szembesüljön! - Bármelyik földrajztankönyv
szemléltetési anyagának bővítése. Olyan feladatlapokat kapnak a tanulók
számítógépen, digitális táblán, amelyekhez hasonlóakat csak papíralapon
kaptak eddig. Viszont ezeket jobban kedvelik a tanulók, mert látványosabb,
könnyítik a munkáját a pedagógusnak, mert könnyen variálhatók, gyorsan
ellenőrizhetők, az önellenőrzést szívesen végzik a tanulók, és az iskola
számára is kedvező, mert kisebb költséggel jár, mint a sokszorosított,
nyomtatott lapok előállítása.
|
- 5.2 Amennyiben a "jó gyakorlat" kiemelten
alkalmas arra, hogy szolgálja az áttérést a tananyagközpontú
módszertanról a tanulóközpontú/gyermekközpontú pedagógiai eljárások
alkalmazására, ennek eszközrendszerét konkrétan, részletesen mutassa
be.
|
Gyakorlati jellegű
feladatmegoldások (térképjelek gyakorlása, tájékozódás különféle
méretarányú térképeken)azzal a céllal, hogy tudják alkalmazni a
megszerzett tudást nemcsak az iskolai számonkérések idején, hanem majd
felnőtt életükben is! Az IKT- eszközök alkalmazása különböző nehézségű
feladatokban, ezzel részben a differenciálás - egyénre szabott
feladatmegoldás biztosítása. Az élethosszig tartó tanulásra felkészítés
készségek begyakorlásával, képességek és kompetenciák fejlesztésével:
pl.:információtárolás, -kezelés. Az Internet által kínált lehetőségek és
az elektronikus média útján történő kommunikáció használata a személyes
kompetenciák fejlesztését is szolgálja. A szociális kompetenciák
fejlesztése: egyéni, páros, csoportos munka kialakítása, kooperatív
módszerek beépítésével.
|
- 5.3 Amennyiben a "jó gyakorlat" kiemelten és
célzottan szolgálja valamely kompetenciaterületen, műveltségterületen a
kompetencia alapú oktatás eszközrendszerének eredményes alkalmazását,
ezt konkrétan, részletesen mutassa be.
|
A tananyag feldolgozásakor
intenzíven fejlesztett területek: 1. a digitális kompetencia:
információk felismerése, értékelése, tárolása, bemutatása. 2.
Szövegértés 3. Logikus gondolkodás 4. Kreativitás – divergens
gondolkodás
A digitális képességek birtokában önállóan is képesek
szöveges és vizuális információkat összeállítani, azokat szemléletesen
bemutatni. Mindezekkel hozzájárulhatunk a számítógépes alkalmazások
(szövegszerkesztés, információtárolás, az internet használata)
képességeinek kialakításához, a tanulók kreativitásának fejlesztéséhez és
az egyéni érdeklődés szerinti tanulás motiválásához is. Meg kell
értetni, az előrehaladáshoz csak az élethosszig tartó tanulás ad
segítséget, amihez az informatikai tudásbázis kihagyhatatlan. A
számítógéppel segített tanulás a kutatások során azoknál a
tananyagrészeknél hatékony, amelyek –képi és hangzó illusztráció
igényesek; –sok önállóan végezhető feladatot tartalmaznak, ahol a
visszajelzés a továbbhaladás feltétele; –nem igénylik a tanár állandó,
magyarázó jelenlétét; –ismeretanyagával, feladataival önmagában is
motiváló. Az ismétlések számát a tanuló megválaszthatja..Egyéni
haladási tempót biztosít.
|
- 5.4 Amennyiben a "jó gyakorlat" kiemelten és
célzottan szolgálja a gyermekek, szülők egyenlő hozzáférését a minőségi
neveléshez, oktatáshoz, továbbá a sikeres együttnevelést, ezt konkrétan,
részletesen mutassa be.
|
A program biztosítja az
eltérő szociokulturális háttérrel rendelkező gyermekek esélyegyenlőségét,
a sajátos nevelési igényű, a lassult mentális fejlődésű gyermekek
fejlődését is szolgálja. Segíti az inklúzió folyamatát az intézményben. Az
iskola nyújtja az egyedüli lehetőséget a digitális kompetenciák
fejlesztéséhez azoknak a tanulóknak, akik otthon nem rendelkeznek
számítógéppel, internettel. A digitális táblán megoldható színes,
látványos, interaktív feladatokkal szívesen foglalkoznak azok a diákok is,
akiknek az adott tantárgy tananyagának elsajátítása nehezen megy. Az
intenzív egyéni gyakorláshoz remélhetőleg további lehetőséget jelent,
amikor a tanulói laptop-programban minden diák egyidejűleg tud ilyen
gyakorlófeladatokat megoldani. Az interaktív tananyagokkal könnyeb
felkelteni a tanulók érdeklődését, könnyebb a szorongás mentes légkör
biztosítása, a gyermekek kíváncsiságának felkeltése, együttműködési
készségének fejlesztése. Az információ szerzésének technikája
nagymértékben megváltozott. Az otthoni gyakorlásnál segítség lehet a
szülői háttér:gyermeke iskolai teljesítménye iránti érdeklődő
beállítottságával, érzelmi és gyakorlati támogatásával.
|
- 5.5 Itt sorolja fel és röviden támassza alá,
milyen hatások, eredmények várhatók a gyakorlat alkalmazásától. Itt a
felhasználó számára kell megjeleníteni az adaptáció pedagógiai
hasznát.
|
A gyakorlás során
biztosabbá válik a térképismeret, térképhasználat. Egy-egy földrajzi
kifejezéshez valódi látványtartalom kapcsolódik. (pl.: város és nevezetes
épületei vagy táj jellegzetes formája…) Egy-egy tényt összefüggéseiben
is megtapasztalnak (pl.: közlekedés – Csalagút - képi
megjelenítés) Asszociációk révén is bővül a tanulók ismeretrendszere,
másrészt fejlődnek az összefüggések felismerésében.
A projekt
hatására fejlődik a diákok IKT eszközhasználata. A csoportos, páros
feladatok során javul a tanulók kezdeményezőkészsége, önállósága és
felelősségvállalása, javul a kompromisszumkészségük is. Szervezési
tapasztalatokkal gazdagodnak. A feladatok megoldása során a résztvevők
kommunikációs készségei is csiszolódnak. Eredményeik értékelése során
fejlődnek saját képességeik felismerésében.Sikerélményhez jutnak. A
pedagógus számára folyamatos önképzési lehetőség a tananyagszerkesztés,
hiszen az informatikai fejlesztésekkel lépést tartva IKT módszertani
tudásuk csiszolódi. Számukra is sikerélmény, hogy kezdeményezésük eléri
célját, kreatívak lesznek, elfogadóbbak a modernkor követelményeivel
szemben. Közelebb kerülnek tanítványaikhoz. A tanulók megismeréséhez új
formákat biztosít.
|
- 5.6 Annak összefoglaló leírását várjuk, hogyan
alakult ki, milyen fázisai voltak a "jó gyakorlat" kifejlesztésének. Ez
a leírás a felhasználó számára láthatóvá teszi az innováció
alkalmazásakor várható feladatokat, segíthet az adaptációs munka
tervezésében.
|
- informatikai tanfolyamok
elvégzése - info-kommunikációs eszközök beszerzése: számítógép,
interaktív tábla szoftverekkel, projektor - önképzés - digitális
tananyag, feladatok, feladatsorok készítése - tanórai kipróbálás -
mentorálás - nyílt óra - tapasztalatok összegzése, beépítése,
továbbfejlesztés - pályázatírás a tananyagfejlesztésről -
konferenciákon részvétel - hospitálás más intézményekben -
műhelymunka saját intézményünkben
|
- 5.7 Azt kell bemutatni, hogy milyen jellemző
körülmények esetén (a tanulócsoportok összetevői, az együttműködő
partnerek összetétele, települési, térségi jellemzők, a szervezeti
működés sajátosságai stb.) működőképes az ajánlott jó
gyakorlat.
|
-Kreatív, innovatív, az új
elmélet és gyakorlat befogadására nyitott földrajztanár, aki képes a
digitális kompetenciáját fejleszteni -Egyéni-, páros-,
csoportmunka. -Számítógépes szaktanterem, digitális tábla,
internethozzáférés, alkalmas szoftverek a tananyag feldolgozásához
|
- 5.8 Mitől tekinthető újszerűnek, egyedinek az
itt leírt jó gyakorlat? Abban az esetben is, ha adaptációs feladat
előzte meg annak intézménybeli létrejöttét (pl. HEFOP programok
alkalmazása).
|
- a gyerek önmagától is fel
tudja dolgozni a tananyag ezen részeit, tehát az önálló tanulás
képességének fejlesztését segíti - a megváltozott tanári szerephez
megfelelő ez a módszer: a „tudásosztó” attitűd helyett
tanulásirányítás
|
- 5.9 Hogyan lehet ellenőrizni és értékelni a
megvalósulás gyakorlatában a működés
eredményességét?
|
- Írásbeli, szóbeli
számonkérések eredményei - Megfigyelések - A tanulók véleménye -
Vetélkedők eredményei
|
A "jó
gyakorlathoz" mellékelt képek: |
1. Kép |
|
2. Kép |
|
6. Referenciák: |
... |
Nevezze meg az alkalmazás során
bizonyított referenciákat! Kérjük, jelöljön meg az intézményhasználók
elégedettségét igazoló, közvetlenül a jó gyakorlatra vonatkozó, utaló
referenciákat. Ilyenek lehetnek például méltató, elégedettséget igazoló
dokumentumok, vagy könyv,tanulmány stb.) .Mutassa be (legfeljebb
egyoldalas terjedelemben) a hasznosulás meggyőző tapasztalatait!
|
Tanulók és szülők elégedettsége A tanulók növekvő
órai aktivitása Végzős főiskolások véleménye az itt szerzett
tapasztalatok alapján Javuló tanulmányi eredmények
Versenyeredmények Díj országos pályázaton (Műszaki Kiadó) A
kollégák véleménye IKT-mentor (TÁMOP – 3.1.4)
elismerése
|
7. Humán-erőforrás igény: Itt fejtse
ki részletesen, milyen humán-erőforrás igény szükséges a sikeres
adaptációhoz a jó gyakorlatot átvevő intézmény számára. Szükséges-e
például pedagógiai asszisztens, rendszergazda, fejlesztő pedagógus,
gyógypedagógus együttműködése, és/vagy megemelt óraszám tanulócsoport vagy
pedagógus számára, illetve egyéb személyi feltételek. |
IKT-eszközök használatában jártas pedagógus, aki
kreatív, innovatív, az új elmélet és gyakorlat befogadására nyitott, aki
folyamatosan fejleszti digitális kompetenciáját. |
8. Az adaptációhoz, a fenntartáshoz
szükséges eszközigény: Itt adhatja meg a "jó gyakorlat" egyedi
egyközigényét. (Például: játékok, info-kommunikációs eszközök,
taneszközök, berendezések stb.) |
Számítógépes szaktanterem, digitális tábla, internet
hozzáférés, alkalmas szoftverek a tananyag feldolgozásához. |
9. Az átvételéhez szükséges költségek
típusai: |
- Know how
ára |
x Hospitálás,
helyszíni tapasztalatszerzés |
x Utazás |
x Mentorálás, az
adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés |
- Vezetői és/vagy
pedagógus-képzés, továbbképzés |
x Kiadvány, DVD,
CD |
- Egyéb
költség |
10. Az átadás-átvétel költségterve: A
leírt "jó gyakorlat" költségtípusok szerinti bekerülési költsége, amely
nem tartalmazza az adaptációhoz, fenntartáshoz szükséges eszközigény
költségét. A megadott összegek modulárisan is kalkulálhatók, ha szakmai
szempontból az indokolt. Az alapmodul költségének azonban a "jó gyakorlat"
biztonságos átvételéhez szükséges alapvető átadási költségeket
tartalmaznia kell. Fel kell tehát sorolni azokat az öszetartozó, egymástól
elválaszthatatlan költségelemeket, amelyek az átvétel sikeréhez
nélkülözhetetlenek. |
Hospitálás, helyszíni tapasztalatszerzés: 30000
Ft/alkalom Utazás távolságtól függően. Mentorálás, az adaptációs
folyamatba ágyazott felkészítés: 10000 Ft/óra Kiadvány: Kidolgozott
program (Magyarország, Európa témakör) 1 db elektronikus formában: 50000
Ft.
|
11. Kapcsolattartó személy:
|
|
Keszei Szabolcs |
|
földrajz, történelem szakos általános iskolai
tanár |
|
9651 Uraiújfalu, Szentivánfa u. 124. sz.
|
|
|
|
305271338 |
|
keszeisz@freemail.hu |
|