Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

HATÁRTALANUL PROGRAM „Várak földjén Nyugat Felvidéken”

2017.10.27

A kép eredeti méretben innen letölthető

Iskolánk 7. évfolyamos tanulói október 3. és 6. között a „Határtalanul!” pályázati program (HAT-17-01-0213) keretében Szlovákiába látogattak. Az élményekben gazdag kirándulás célja az volt, hogy a diákok olyan nevezetes helyeket keressenek fel, amelyek korábban Magyarországhoz tartoztak, és ma is többségében magyarlakta területek; személyes tapasztalatokat szerezzenek a külhoni magyarságról a nemzeti összetartozás jegyében.

Iskolánk 7. évfolyamos tanulóival 2017.10.03-án indultunk Szlovákiába a Határtalanul program keretében "Várak földjén Nyugat Felvidéken" címet viselő kirándulásra. Első úti célunk a Somorjai Corvin Mátyás alapiskola volt. Itt megismerkedtünk  a velünk egykorú gyerekekkel, bemutattuk iskolánkat, településeinket. Betekintést nyerhettünk az ott élő gyerekek mindennapjaiba, tanítási óráikba. Somorján megtekintettük a település 13. századi mellékhajókkal ellátott, különleges belső freskókkal díszített Árpád-kori templomot, amely a diákok számára is nagy élményt jelentett a szakavatott helyi fiatalember érdekes előadásában.

A következő úti célunk a Dévényi vár, melyet a zuhogó eső ellenére is érdeklődve csodáltuk. Dévényben a Duna és a Morva összefolyása hajdan a Magyar Királyság kapuját jelentette. Megtekintettük a várat, felkerestük a Milleniumi emlékmű megmaradt tábláját, az apácatorony alatt pedig felidéztük az azt övező legendát. A vár tetejéről csodálatos kilátás nyílt a festői szépségű tájra. A vár lábánál megtekintettük a vasfüggöny áldozatinak emlékművét. Pozsonyban a Szent Márton koronázó templomot néztük meg, ahol 11 magyar királyt és 8 királynét/királynőt koronáztak meg.  Majd sétát tettünk az óvárosban. Szállásunk Felsőszeliben volt.

A második nap már napsütéses reggelre ébredtünk, és Szentgyörgy óvárosát tekintettük meg. Szentgyörgy óvárosa, a kitelepített német lakosság középkorú, meseszép polgárházaival büszkélkedhet. Izgalmas, oda-vissza 3km-es gyalogtúrát tettünk a festői város felett, a Fehérkői vár romjaihoz. Ízelítőt kaptunk a gótika világából a szentgyörgyi templommal, mely a Bazini és a szentgyörgyi grófok temetkezőhelye volt. Ezután a Kárpát-medence egyik legszebb és legépebben megmaradt várához látogattunk a Vöröskői várhoz, melyben megcsodáltuk a pompás eredeti berendezést. A vár a gróf Pálffy családé volt a 16-ik század közepétől egészen 1945-ig.

Nyitrai városnézésünk során, megtekintettük a Nagyboldogasszony szoborcsoportot és a Püspökvárat. A város és a Püspökvár hajdan a legfontosabb fejedelmi központjaink egyike volt. Szent István, Szent László, Vazul, a nyitrai püspökök, Esterházy Imre, Erdődy Ádám, a könyvtárépítő Roskoványi és más nagyságok emlékét is felidéztük. A Püspöki székesegyház főoltárát Szent István és Szent László szobrai díszítik. A nap végén néptánc bemutatóban volt részünk és megismerkedhettünk a galántai tánclépésekkel.

A túránk egyik fénypontja Bajmóc vára volt a harmadik napon, melynek pompás berendezése szemkápráztató. A középkori lovagvár Mátyás király országgyűléseinek is helyszíne volt, kedvenc hársfája a mai napig a vár bejáratával szemben áll. Bajmóc után Körmöcbányára látogattunk, az ottani pénzverde a történelmi Magyarország legjelentősebb pénzverdéje volt, majd 1918 után Csehszlovákia, illetve Szlovákia egyetlen pénzverdéje. A pénzverde már csaknem 700 éve működik, már Mátyás korában is itt verték a híres körmöci aranyat. A pénzverde múzeumát tekintettük meg. Láthattuk Európa egykor legkedveltebb itt készült érméit.

Utolsó nap Selmecbányával ismerkedtünk, ahol a középkori Óvárat tekintettük meg, melynek udvarán megkoszorúztuk az 1848-49-es honvédemlékművet.  Megnéztük az  Evangélikus Líceum épületén látható Petőfi Sándor emléktáblát is. Az utolsó úti célunk az Országos Széchényi Könyvtár és az itt látható Arany János Kiállítás volt. Itt megtekintettük a Toldi-trilógia kézirat együttesét és  más fontos művének kéziratát is, így pl. a Családi kör, a Hídavatás, a Vörös Rébék és a Buda halála. Bepillantást nyerhettünk a Petőfivel való levelezésébe is.

Nagyon jól éreztük magunkat és haza érkezve lelkesen számoltunk be a 6. osztályosoknak, a kirándulásról. Reméljük ők is kihasználják a pályázat adta lehetőséget és jövőre nekik is ilyen szép élményekben lesz részük.